Ďalekohľad 6

Ďalekohľad č.6Čas kupovania – čas rozmýšľania

Na úvod musím povedať, že veľmi nerád nakupujem. V hypermarketoch som bol len niekoľkokrát za život, a vždy som odtiaľ vychádzal psychicky úplne rozsypaný. S výnimkou základných potravín, ktoré kupujem u nás v obchodíku v Malej Vieske, ma väčšinou nákupy nezaujímajú.

Ale tak ako všade, aj tu je výnimka. Sú nákupy a obchody, ktoré mám rád Rád kupujem kozí syr od nášho kamaráta Joža. Živí rodinu (má päť detí), dochádza do Košíc do práce a ešte sa stará o gazdovstvo. Jeho syr je naozaj dobrý a o kozy sa stará lepšie, než poniektorí o svoje vlastné deti. Je to dobrý človek, preto mám radosť, že ho môžem aspoň takto podporiť. Rád kupujem zemiaky na zimu od susedky, víno od majiteľa kurie „U bociana” v Hrušove, alebo med od našej známej z Gemera. Pretože tých ľudí poznám a viem, že o svoje pozemky a výrobky sa starajú s láskou. Rád som kupoval a rád používam aj ďalšie veci: puzdro na nôž od môjho známeho brašnára, prikrývku na posteľ, ktorú šila kolegynkina sestra, píšťalku od starého pastiera, košík od potulného Róma alebo ručne robené šálky od kamaráta Jara. Rád nakupujem aj v obchodoch „Fair Trade”, ktoré na mňa zapôsobili ako z inej planéty, keď som ich v zahraničí prvýkrát navštívil. Dýchali vôňami ďalekých krajín, domorodých kmeňov, zabudnutých remesiel, etnických umení, ručne praženej kávy a divých korenín. Predavač mi s radosťou vysvetlil, že jeho obchod berie tovar priamo od malých farmárov, spracovateľov a remeselníkov z krajín tretieho sveta – bez obchodných medzičlánkov, ktoré sa „nabaľujú” na týchto ľuďoch. Opäť som si raz uvedomil, aké jednoduché sú tie najlepšie a najkrajšie riešenia.

Kupovanie priamo od drobného výrobcu či pestovateľa má v sebe čaro dávnych čias, kedy zmrzlinári predávali z vozíka vlastnoručne vyrobenú zmrzlinu, vidiecke babky skoro ráno rozkladali na trhu čerstvé maslo zabalené v listoch a gazdinky chválili pekára, ako sa mu dnes vydaril chlieb.

Kupovaním priamo od drobného výrobcu či pestovateľa toho človeka priamo podporíme, dáme mu takto najavo, že si výsledky jeho práce ceníme. A takto mu pomáhame prežiť. Je to vlastne základná myšlienka ..voľného trhu” v pôvodnom slova zmysle. Žiaľ, obchodné reťazce a reklama manipulujúce s potrebami ľudí, dezinformujúce verejnosť – a ako potvrdzujú posledné kauzy, aj ohrozujúce verejné zdravie – už dávno zdeformovali pojem voľného obchodu. Nútia dodávateľov.aby dodávali čo najviac a čo najlacnejšie, ale s platením sa príliš neponáhľajú. Pretože sa cítia na to, že podmienky diktujú oni. Toto nie je férový obchod.

Našťastie, aj obchod môže byť čestný, ľudský a citlivý k životnému prostrediu. Len musíme byť vnímaví k tomu, že čo a od koho kupujeme. Moc kupujúceho je veľká. Využime ju čo najlepšie.

Prajem Vám predvianočné nákupy plné mieru.

Štefan Szabo
sosna@changenet.sk


Komentáre